گیمبال کوادکوپتر چیست ؟

گیمبال چیست و چه کاری در کوادکوپتر انجام می‌دهد ؟ در این مقاله با وسیله‌ای به نام گیمبال و نحوه کارکرد آن آشنا خواهید شد. گیمبال‌ها وسیله‌ای هستند که تحول عظیمی در تصویربرداری هوایی و هلیشات بوجود آوردند.
گیمبال کوادکوپتر چیست ؟

گیمبال چیست ؟

گیمبال (Gimbal) وسیله ای است برای خنثی کردن نیروهای وارد و انتقال آن‌ها به محورهای جانبی پیرامونی جسم. گیمبال‌های امروز در وسایل گوناگون کاربردهای متفاوتی دارند. یکی از کاربردهای گیمبال در دوربین‌های تصویربرداری است. مالتی‌روتور ها بخصوص کوادکوپترهای هلیشات نیز بدلیل تصویربرداری در هوا و تنش‌های زیاد برای لرزشگیر دوربینشان از گیمبال استفاده می‌کنند.

گیمبال کوادکوپتر چگونه کار میکند ؟

کوادکوپتر به هنگام حرکت و جابجا شدن در فضای سه بعدی تغییر زوایای مختلفی می‌دهد. تصویر کنید هلی شات خود را در حین پرواز به سمت چپ هدایت می‌کنید! دوربین و کوادکوپتر به همدیگر متصل هستند و در نتیجه دوربین نیز نسبت به زمین تغییر زاویه میدهد و تصویربرداری شما دچار حالت الاکلنگی به چپ و راست می‌شود. این اتفاق می‌تواند در جلو و عقب رفتن کوادکوپتر نیز بیافتد و هنگامی که جلو می‌روید تصویر پایین برود و در عقب رفتن دوربین به سمت بالا. 

برای جلوگیری از این کار گیمبال بین دوربین و بدنه کواد کوپتر قرار میگیرد. گیمبال دو محوره دارای دو موتور است که یکی دوربین را برای چپ و راست رفتن ثابت نگاه میدارد و موتور دیگر در محور جلو و عقب رفتن کوادکوپتر حساس است و حرکت معکوس به دوربین میدهد.

با فعالیت گیمبال ، دوربین شما هیچگاه از خط افق خودش خارج نمی‌شود و شما می‌توانید بدون لرزش و الاکلنگی شدن تصویر، هلیشات خود را براحتی در تمامی جهات هدایت کنید.

در ویدیوی زیر نحوه کارکرد و عملکرد یک گیمبال سه محوره را می‌توانید مشاهده نمایید:


کوادکوپتر دوربین دار و اشتباهات رایج درباره Gimbal

گیمبال در کوادکوپتر دو کار انجام می‌دهد:

  1. تصحیح حرکات زاویه دار در جابجایی کوادکوپتر
  2. توانایی تغییر زاویه دوربین به پایین و بالا جهت تصویربرداری

این دو مورد تفاوت دارند! دقت کنید اگر کوادکوپتری دارای قابلیت تغییر زاویه دوربین به سمت پایین و بالا است، دلیل نمی‌شود که گیمبال داشته باشد. گیمبال فقط یک اصلاح کننده شناور است. اما اگر هلیشاتی گیمبال داشته باشد ، قطعا توانایی تغییر زاویه دوربین را نیز دارد. این تغییر زاویه با همان موتوری انجام می‌شود که در محور بالا و پایین کردن دوربین کار میکند.

داشتن گیمبال و داشتن تغییر زاویه دوربین دو موضوع متفاوت هستند و به غلط رسم شده است که به تغییر زاویه دوربین می‌گوییم گیمبال تک محوره

با چند مثال این موضوع را روشن‌تر خواهیم کرد:

    1. کوادکوپتر سایما X8PRO گیمبال ندارد و این یک غلط عامیانه است که بدلیل داشتن تغییر زاویه دوربین با کنترل ، به آن گیمبال می‌گوییم.
    2. کواد کوپتر Q696-A ساخته WLtoys دارای گیمبال دو محوره است و همینطور قابلیت تغییر زاویه دوربین را نیز دارد.
    3. هلی شات های کمپانی DJI همگی دارای گیمبال هستند. مثلا کوادکوپتر اسپارک گیمبال دو محوره و مویک پرو سه محوره است.

در ویدیوی زیر نحوه کارکرد و عملکرد یک گیمبال دو محوره را می‌توانید مشاهده نمایید:


خرید کوادکوپتر دوربین دار

در خرید هلی شات دقت کنید که چه نوع استفاده‌ای دارید و بر مبنای آن استفاده Drone خود را انتخاب نمایید. نوع کاربری کوادروتور بسیار مهم‌تر از قیمت یک کوادکوپتر است. ممکن است گاهی یک کوادکوپتر ارزان قیمت نیز بتواند انتظاری که شما دارید را برآورده کند و همینطور برعکس.

بعنوان مثال در کوادکوپترهای مسابقه‌ای و Racing Quadcopter به هیچ عنوان استفاده از گیمبال جایز نیست. زیرا نیازی به اصلاح تصویر وجود ندارد و خلبان صرفا یک تصویر FPV را با تمامی تنش‌ها و لرزش‌ها نیاز دارد.

اما در یک هلیشات و تصویر برداری هوایی نیاز مبرم به گیمبال دو محوره یا سه محوره کاملا واضح است. زیرا خلبان به آرامش تصویر و فیلم نرم نیاز دارد.

کارشناسان در مجموعه آی‌پهباد شما را جهت انتخاب صحیح و مشاوره در زمینه خرید کوادکوپتر دوربین دار بخصوص هلی شات برای انواع مختلف تصویربرداری هوایی راهنمایی خواهند کرد.

ارسال نظر

کمپین پنجاه هزار نفری آی‌پهباد

کارشناسان و تکنسین‌های آی‌پهباد آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما هستند.

اگر بعنوان یک مخاطب نظر، تجربه یا شنیده‌ای درباره محصول دارید، آن را بنویسید تا دیگران نیز بهره‌مند شوند.

طبق قوانین آی‌پهباد هیچ کامنتی حذف یا سانسور نمی‌شود مگر حاوی کلمات توهین‌آمیز یا نژادپرستی باشد.

    5اسفند
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی