هلی شات چیست ؟

هلی شات کلمه ای است که از هلیکوپتر و شات تشکیل شده است و جالب است بدانید که این کلمه فقط در ایران بکار برده می شود. در این مطلب داستان کلی آن و خرید هلی شات را برای شما توضیح خواهیم داد.
هلی شات چیست ؟

 هلی شات چیست ؟

ممکن است شما هم در مجالس عروسی و یا مجالسی از این نظیر، پرنده هایی را دیده باشید که در آسمان مشغول تصویر برداری بوده باشند. به این پرنده ها هلی شات یا هلی کم گفته می شود. پرنده های کنترلی که با استفاده از ریموت کنترل، هدایت می شوند، به پرواز در می آیند و تصویربرداری می کنند.

 هلی به معنای هلیکوپتر است و شات هم به معنای تصویر برداری و عکاسی می باشد. امروزه استفاده از هلی شات ها در صنعت عکاسی و فیلم برداری بسیار رواج پیدا کرده و اکثر عکاسان حرفه ای از Droneها برای عکس برداری و تصویر برداری استفاده می کنند. در ادامه ی مقاله به صورت کامل به بررسی هلیشات ها خواهیم پرداخت تا شما به طور کامل با این پرنده ی پر کاربرد آشنا شوید.

هلی شات

بطور کلی کلمه هلیشات، تقریبا فقط در ایران استفاده می‌شود و در جهان از آن بعنوان UAV ، Drone و دیگر نام‌ها استفاده می‌شود. اما چیزی که مسلم است این است که بکاربردن این کلمه در ایران، معنا و مفهوم کامل را به شنونده می‌رساند و تقریبا تمامی افراد، کواد کوپتر دوربین دار را بعنوان هلی شات می‌شناسند.

تصاویر هلی شات

مالتی روتور ها و انقلابی در تصاویر هوایی

قبل از آمدن مالتی روتورها، تصاویر هوایی زیاد با کیفیت نبود زیرا عواملی مانند ناپایداری باعث می شد که تصاویر شفاف نباشند اما بعد از آمدن آن ها و فراگیر شدنشان، اوضاع کاملا تغییر کرد و تصویربرداری هوایی رنگ و روی تازه‌ای به خود گرفت. این Drone ها به دلیل پایداری در هنگام پرواز، کیفیت عالی دوربین و تصویر برداری از زوایای مختلف می‌توانند تصاویر فوق العاده‌ایی را از مکان‌ها و مناظر مختلف تهیه کنند. مهمترین نکته در پرنده های تصویربرداری، نبود لرزش و ثبات تصویر است و مالتی‌روتورها بخصوص کوادکوپتر این امکان را به خوبی فراهم کرده اند.

به چه مالتی‌روتور هایی هلی شات گویند ؟

با توجه به استفاده‌ای که می‌توان از MultiRotor ها کرد قطعا همه آن‌ها برای کارهای عکاسی و تصویر برداری طراحی نشده‌اند و با توجه به قابلیت هایشان، کاربردهای متفاوتی نیز دارند. شرکت‌های بسیار زیادی در زمینه تولید مالتی روتورها فعالیت می‌کنند و با توجه به ظرفیتی که برای استفاده دارند آن‌ها را مختص به یک کار مشخص و کاربری خاص می‌سازند. ممکن است هر کسی ربات پرنده را برای تصویربرداری فوق حرفه‌ای یا سینمایی و مستند نخواهد و هدف آن برای سرگرمی باشد و در کنار آن تصویربرداری شخصی نیز داشته باشد. پس بنا به این ویژگی ها مالتی روتورهای بسیار مختلفی در بازار وجود دارند و شما باید قبل از خرید هلی شات و کوادکوپتر، می‌توانید از تکنسین‌های آی‌پهباد مشاوره و آموزش‌های لازم را بگیرید.

هلی شات دوبی

هلی شات باید چه ویژگی داشته باشند ؟

  1. قطعا تصویربرداری در مراسم و مجالس متفاوت معمولا مداومت پروازی زیادی می‌خواهد و به همین دلیل هلیشات باید حتما یک باتری قدرتمند داشته باشد تا در چنین مواقعی کم نیاورد.
  2. از آن جا که تصویر برداری باید از زوایا و جهت های مختلفی انجام شود، باید قابلیت مانور دهی داشته باشد.
  3. تصویربرداری آن باید کاملا بدون لرزش و با ثبات و نرم باشد.
  4. دوربین باید بتواند در زوایای مختلف حرکت کند و در حین حرکت تصویر کاملا پایدار باشد.
  5. ارسال تصویر با کیفیت داشته باشد تا خلبان بتواند تصویر و کادر را کاملا در کنترل خود داشته باشد.
  6. موتورهای آن باید قوی و کارا باشند تا در هنگام تصویربرداری در فضاهای باز و بیرونی، توان مقابله با باد را داشته باشند.
  7. باتری آن باید براحتی تعویض شود. زیرا در یک پروژه تصویربرداری طولانی نیاز به تعدادی باتری برای استفاده متوالی است.
  8. پایداری در پرواز و نبود لرزش در هلیشات ها بسیار حیاتی است.
  9. خدمات پی از فروش، تعمیرات و قطعات یدکی آن باید در دسترس باشد.

DJI Phantom 4 PRO

هر کواد کوپتر دوربین داری هلی شات نیست !

قبلا در قسمت وبلاگ مقاله‌ای تحت عنوان کوادکوپتر چیست ؟ را منتشر کردیم. قطعا هر دستگاه پرنده ایی که دارای دوربین باشد را نمی توان به عنوان Helishot حساب کرد زیرا به دلیل خصوصیات، از سایر دستگاه های پرنده متمایز هستند. هلی شات ها از نظر تصویر برداری و کیفیت و پایداری پرواز اصلا با کوادکوپتر های اسباب بازی و مبتدی قابل مقایسه نیستند. وجه اشتراکی که قطعا بین همه ی کوادکوپتر های اسباب بازی و هلی شات ها وجود دارد قابلیت پرواز، کنترل از طریق رادیو کنترل و داشتن دوربین است. اما وجود این سه فاکتور اصلا به معنای یک پرنده تصویربرداری قابل اعتماد نیست.

تصویر با هلی شات

خرید هلی شات

اکثر افرادی که می‌خواهند به دنیای تصویربرداری هوایی وارد شوند، به ناچار مجبور به ورود و یادگیری دنیای پرواز نیز هستند. و همین مورد است که برای خیلی‌ها مشکل ساز شده. در دنیای امروز صنعت هوانوردی و ساخت پهپاد و کوادکوپترها، جای نگرانی نیست. بسیاری از این مشکلات حل شده هستند. چرا که Drone های آموزشی آنقدر تنوع دارند که شما بعنوان یک تصویربرداری نا آشنا با پرواز، می‌توانید از ربات‌های پرنده مبتدی و آموزشی با بازه قیمتی بسیار متنوع استفاده نمایید.

  • اگر مبتدی هستید از خرید هلی شات گران‌قیمت خودداری کنید

اگر زمینه پرواز با کوادکوپترها مبتدی هستید و هیچوقت کار تصویر برداری را با هلی شات ها انجام نداده‌اید نباید در همان قدم اول یک پرنده ی حرفه‌ای تهیه کنید!  شما باید کار خود را با پرنده های اسباب بازی و یا مبتدی آغاز کنید و بعد از مدتی کار کردن با آن‌ها و مطمئن شدن از اینکه توانایی کنترل و کار با یک دستگاه حرفه ای را دارید، به دنبال تهیه هلیشات حرفه ایی بروید. اما اگر در همان قدم اول این کار را انجام دهید، خطرات بسیار زیادی از بابت هدایت بد پرنده، هلیشات شما را تهدید خواهد کرد.

برندهای متفاوتی در زمینه تولید مالتی روترهای مبتدی فعالیت می کنند و شما می توانید پرواز را با این دسته شروع کنید. یکی از این برندها Syma است که در وبسایت آی‌پهباد می‌توانید انوع مدل‌های آن را مشاهده نمایید. 

هلی شات فانتوم

بعد از آن که با استفاده از کوادکوپتر اسباب بازی، در کنترل آن ها حرفه ایی شدید وقت آن فرا می رسد که وارد عرصه حرفه تصویر برداری شوید و به دنبال یک هلیشات حرفه ای بگردید. در حال حاظر کمپانی DJI حرف اول را در این زمینه می‌زند. خدمات پس از فروش  دی جی آی توسط آی‌پهباد بصورت کامل ارائه می‌شود و این کمپانی قطعات و وسایل جانبی را در سرتاسر جهان به صورت گسترده عرضه و پخش می کند.

  • کاربرد ربات‌های پرنده در تصویربرداری هوایی

امروزه هلیشات ها در بین عکاسان بسیار رایج شده‌اند و به همین دلیل در کارهای مختلفی از آن ها استفاده می‌شود و کاربرد آن‌ها بسیار گسترده و زیاد است. یا در مراسم های مختلف مانند عروسی‌ها و جشن‌ها از هلی شات ها استفاده می شود. تصویر برداری صنعتی، هنری، نقشه برداری و ... از دیگر کاربرد آن‌هاست.

  • هلیشات و سهولت در فیلم‌برداری

در گذشته به دلیل نبود کوادکوپترها، تصویربرداری هوایی بسیار مشکل و پر هزینه بود و از هلیکوپترهای بزرگ برای این کار استفاده می‌شد. در کنار هزینه بسیار زیاد کیفیت تصاویر هم به دلیل مشکلاتی آنچنان با کیفیت نبود به همین دلیل کمتر کسی برای تصویر برداری از این روش استفاده می کرد. مثلا هلیکوپترها نمی‌توانستند زیاد به سطح زمین نزدیک شوند. یا حرکت و لرزش دست تصویربرداری همیشه عاملی برای بی‌کیفیت کردن فیلم بود. اما امروزه کوادکوپترهای حرفه ای مانند سری فانتوم، این امر را بسیار ساده و مقرون بصرفه کرده است.

مدلی از عکس هلیشات

ارسال نظر

کمپین پنجاه هزار نفری آی‌پهباد

کارشناسان و تکنسین‌های آی‌پهباد آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما هستند.

اگر بعنوان یک مخاطب نظر، تجربه یا شنیده‌ای درباره محصول دارید، آن را بنویسید تا دیگران نیز بهره‌مند شوند.

طبق قوانین آی‌پهباد هیچ کامنتی حذف یا سانسور نمی‌شود مگر حاوی کلمات توهین‌آمیز یا نژادپرستی باشد.

    18آبان
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی