کوادکوپتر چیست ؟

کواد کوپتر چیست ؟ خرید کوادکوپتر دوربین دار چگونه است ؟ آیا نمایندگی کوادکوپتر در ایران وجود دارد ؟ چگونه کوادکوپتر حرفه ای بخریم ؟ جواب تمامی این سوالات در این مقاله کوادکوپتر آمده است ...
کوادکوپتر چیست ؟

کوادکوپتر چیست و چگونه کار می کند

قبلا با مفهوم مالتی‌روتور آشنا شدیم . جهت یادآوری مالتی‌روتورها ( مولتی‌روتور ) پرنده‌هایی هستند که با چرخیدن چندین روتور و ملخ به پرواز در می‌آیند. کوادکوپتر ( Quadcopter ) یا کوادروتور که از دو کلمه Quad به معنای چهار و Copter یا روتور به معنای گرداننده ساخته شده است . منظور از این ترکیب ، یک پهپاد با نیروی پیشرانش چهار موتور است که می‌تواند پرواز کند . کواد کوپتر ها ربات‌های پرنده عمود پرواز هستند که آپشن‌های متفاوتی را می‌توان به آن‌ها اضافه نمود و همین موضوع باعث شده است تا آن‌ها به سه دسته مبتدی ، نیمه حرفه ای و کوادکوپتر حرفه ای تقسیم کرد. بطور کلی کوادکوپتر ها همگی دارای چهار موتور هستند که هر چهار روتور مستقیما در پرواز پهپاد نقش دارند . اما یک کوادکوپتر می‌تواند لزوما چهار ملخ نباشد و بطور مثال از چهار ، شش ، هشت و یا چندین ملخ (بسته به طراح) برای پرواز استفاده کند .

کوادکوپتر چیست ؟

آمارها نشان می‌دهد که در بین Drone ها و کلا مالتی‌روتور ها ، این کوادکوپتر ها هستند که از محبوبیت بیشتری نسبت به باقی پهپاد ها برخوردار هستند . محبوبیت کوادروتور ها آنقدر زیاد است که تعداد همه مالتی‌روتورهای جهان ، از یک پنجم (1/5) کوادکوپتر های تولید شده نیز کمتر است .

برخی اعتقاد دارند که دلیل این محبوبیت این است که کوادکوپترها با کمترین تعداد موتور ، بیشترین تعادل را برای هدایت کنندگان ربات‌های پرنده مسیر می‌سازند .

Quadcopter ها از قدرت مانور بالایی برخوردارند و کاربری آن‌ها بسیار متنوع است ؛ بطوریکه امروزه در صنایع متفاوتی مانند:

  • کشاورزی ( کوادکوپتر سمپاش )
  • نظامی ( کوادکوپتر رسد )
  • هلیشات ( کوادکوپتر تصویربرداری )
  • تفریحی و سرگرمی ( کواکوپترهای هابی )
  • مهندسی ( کوادکوپترهای بازرسی فنی )
  • تجاری (تیزر و استفاده فیزیکی)

و خیلی موارد دیگر استفاده می‌شوند .

کوادکوپتر چیست ؟

امروزه کوادروتورها بشدت مورد توجه مدارس رباتیک و مراکز آموزشی و علمی با گرایشات مکانیک ، هوافضا و طراحی صنعتی هستند و روز به روز شاهد افزایش تعداد کوادکوپترهای دست ساز و آماده پرواز و حتی قطعات مربوط به آن‌ها هستیم .

کوادکوپتر چگونه کار می‌کند ؟

هنگامی که ملخ یک کوادکوپتر میچرخد ، فشار اتمسفر بالای کوادکوپتر کاهش پیدا می‌کند و فشار پایین افزایش . همین اختلاف فشار در فضای پیرامونی است که باعث می‌شود تا کوادکوپتر بتواند بر نیروی جاذبه غلبه کند و جسم خود را از زمین فاصله دهد .

هنگامی که طراحی یک کوادکوپتر غلط است و نمی‌تواند از زمین بلند شود ؛ درواقع اختلاف فشاری که روتورها و ملخ‌ها ایجاد می‌کنند کمتر از جرم خود پرنده است .

بطور کلی ملخ‌های کوادکوپتر ها در دو جهت چرخش می‌کنند . دوتا راستگرد و دوتا چپگرد . این حرکت‌های معکوس روتور باعش شده است تا ملخ‌ها نیز به دو صورت طراحی شوند . ملخ راستگرد و چپگرد .

در مالتی‌روتورهای چهار موتوره ، دو موتوری که راستگرد هستند را اصطلاحا ( CW = Clockwork ) یا ساعتگرد گوییم و ملخ آن را معمولا با حرف B نشان می‌دهند و موتورهای چپگرد را ( CCW = Counter Clockwork ) یا پادساعتگرد گوییم و ملخ‌های آن را بطور قراردادی با حرف A نشان می‌دهیم .

کوادکوپتر چیست ؟

کنترل کوادکوپتر

فرامین کنترل کردن یک Drone از نوع کوادکوپتر بسیار ساده است:

  • افزایش ارتفاع کوادکوپتر : در این حالت با توجه به فرامینی که هدایتگر می‌دهد ، قدرت هر چهار موتور همزمان کم می‌شود و باعث می‌شود که ارتفاع کوادروتور کاهش یابد .
  • کاهش ارتفاع کوادکوپتر : در این حالت با توجه به فرامینی که هدایتگر می‌دهد ، قدرت هر چهار موتور همزمان زیاد می‌شود و باعث می‌شود که ارتفاع کوادروتور افزایش یابد .
  • چرخش به چپ و راست کواد کوپتر : در حالت چرخش به چپ کواد کوپتر قدرت هر دو موتور چپگرد و موافق کاهش یافته و دو موتور مخالف جهت افزایش می‌یابد . برای حرکت به راست مالتی‌روتور بلعکس این حرکات اتفاق میافتد .
  • چهار چهت اصلی کوادکوپتر : جلو ، عقب ، چپ و راست چهار جهت اصلی کواد روتور هستند که مثلا برای جرکت کواد به سمت جلو ، دو ملخ جلویی کاهش قدرت و دو ملخ عقبی افرایش قدرت خواهند داشت . بطور کلی برای همه‌ی جهات دو ملخی که سمت جهت هستند کاهش قدرت دارند و دوتای دیگر افزایش .
  • حرکت آکروباتیک 360 درجه : این حرکت نمایشی در کوادکوپترها برای کسری از ثانیه ( بستگی به نوع طراحی کواد کوپتر ) دو روتور موافق جهت خاموش و روشن می‌شوند . اما در برخی مدل‌ها دیده شده که رو ملخ مخالف پر قدرت می‌شوند تا کواد چرخش کند .

انواع کوادروتور دوربین دار

هلیشات ها انواع متفاوتی دارند . امروزه تنوع در هلی شات ها آنقدر زیاد است که حتی در خرید کوادکوپتر دوربین دار نیز کاربران دچار شک و تردید می‌شوند . مقایسه آن‌ها با یکدیگر گاهی بسیار دشوار است و این نشان دهنده‌ی رقابت تنگاتنگ شرکت‌های سازنده کوادکوپتر است . یکی از معروفترین سازنده‌های کوادکوپتر حرفه‌ای کمپانی DJI است که به اعتقاد خیلی‌ها با اختلاف رتبه اول در ساخت کوادکوپتر حرفه‌ای تصویربرداری را دارد .

انواع دوربین در کواد کوپترها

کوادکوپتر دوربین دار را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد :

  1. کوادکوپتر دوربین دار رمخور : این دسته از مالتی‌روتور ها که به آن‌ها کوادکوپتر دوربین دار بدون ارسال تصویر نیز گفته می‌شود ، قابلیت ارسال لحظه‌ای تصویر را ندارند و دوربین آن‌ها دارای یک حافظه رم ( رمخور ) است که عکس و تصاویر ویدیویی را بر روی رو ذخیره می‌کند . پس از فرود آمدن و تخلیه اطلاعات رم ، شما می‌توانید از تصاویر استفاده کنید .
  2. کوادکوپتر دوربین دار FPV : کلمه FPV مخفف First Person View است که به معنای دید اول شخص می‌باشد . این دسته از کواد کوپتر ها دارای ارسال لحظه‌ای تصویر بوده و شما می‌توانید در لحظه ببینید که از کجا تصویربرداری و یا عکاسی می‌کنید . دوربین این هلیشات رمخور نیست و فقط بر روی موبایل و یا تبلت خود می‌توانید فیلم و عکس را ذخیره کنید . فیلم و عکس این نوع دوربین‌ها اغلب بی کیفیت هستند و معمولا جنبه هابی دارند . ( البته انواع با کیفیت این هلی شات نیز ساخته شده است اما رایج نیستند . )
  3. کوادکوپتر دوربین دار رمخور FPV : این دسته از هلیشات ها هم رمخور هستند و هم تصاویر را ارسال می‌کنند . ارسال تصاویر می‌تواند به روش‌های مختلف انجام شود . مرسوم‌ترین ارسال تصویر هلیشات‌ها وایفای Wifi ، امواج رادیویی 2.4Ghz و امواج رادیویی 5.8Ghz هستند . بعنوان مثال کوادکوپتر سایما X8 Pro از وایفای استفاده می‌کند و DJI Phantom 4 Pro از 2.4 الی 2.483 و 5.725 الی 5.825 گیگاهرتز استفاده می‌کنند .

کوادکوپتر چیست ؟

نمایندگی کوادکوپتر در ایران :

در حال حاضر هیچ نمایندگی کوادکوپتر در کشور عزیزمان ایران وجود ندارد . جالب است بدانید که هیچگونه منبع معتبری هم نمایندگی رسمی کوادکوپتر در ایران را تایید نمی‌کند و تیم آی‌پهباد از شما می‌خواهد که بعنوان یک جستجوگر فعال حوزه رباتیک ، به حرف ما نیز اکتفا نکنید و با خواندن مطلب تا انتها ، خودتان موضوع نمایندگی رسمی کوادکوپتر را جستجو کنید :

از آنجا که این مطلب آموزشی می‌باشد ، قصد داریم تا در جهت آموزش و ارتقای سطح آگاهی برخی از مخاطبانی که مطلع نیستند ، مطالبی را که ممکن است بطور غیر مستقیم با مقوله نمایندگی رسمی کوادکوپتر مرتبط هستند را بیان کنیم .

درحال حاضر اخذ نمایندگی فروش کوادکوپتر در ایران ممکن نیست . بطور کلی استعلام نمایندگی ساده است و می‌توانید با مراجعه به وبسایت تولید کننده ، در قسمت Contact و Store Locator صحت نمایندگی را بررسی نمایید .

Store Locator : بخشی است که معمولا نقشه کره زمین پیش روی شما است و می‌توانید کشور خود را پیدا کرده و نشانگر نمایندگی که حاوی شماره تماس و آدرس در کشورتان است را در نقشه پیدا کنید .

Contact : برخی از وبسایت‌های رسمی کوادکوپتر در طراحی خود قسمت استور لوکیتور را ندارند و شما می‌توانید با مراجعه به بخش کانتکت ایمیل و تلفن‌های شرکت را ببینید . جهت استعلام نمایندگی می‌توانید ایمیلی تحت عنوان وجود نمایندگی کواد کوپتر در ایران بفرستید و منتظر جواب بمانید . شرکت‌های تولید کننده کواد کوپتر تا 24 ساعت کاری جواب شما را خواهند داد .

در زیر تعدادی سایت رسمی کمپانی‌های کوادکوپتر مطرح را برای شما جهت سهولت ذکر کرده‌ایم :

سایت رسمی کوادکوپتر سایما ( SYMA / سایما )

سایت رسمی کوادکوپتر DJI

سایت رسمی کوادکوپتر WLtoys

سایت رسمی کوادکوپتر Cheerson

سایت رسمی کوادکوپتر بیپاب Parrot

البته جای هیچگونه نگرانی جهت خرید کوادکوپتر نیست . در ادامه نحوه خرید Drone و مالتی روتور در ایران را بیشتر باز خواهیم کرد...

خرید کوادکوپتر در ایران

شما می‌توانید خرید کوادکوپتر از فروشندگان کواد کوپتر در ایران مانند آی‌پهباد ، محصولات مورد نیاز خود را تهیه فرمایید . اما خرید هلیشات تحت عنوان و اعتبار "خرید از نمایندگی کوادکوپتر ایران" ، عبارتی بی معنی و تعریف نشده می‌باشد . حداقل فعلا این مهم اتفاق نیافتاده است . امیدواریم که در سال‌های پیش رو نمایندگی کواد کوپتر و ربات‌های پرنده و مخصوصا ارتباطات بین‌المللی بین تیم‌های رباتیک دانشگاهی ایران و جهان صورت پذیرد تا شاهد پیشرفت چشمگیر ایران عزیزمان در عرصه رباتیک و صنایع هوایی و فضایی باشیم . انشالله .

خرید کوادکوپتر همیشه موضوعی است که همیشه مخاطبان و مخصوصا خلبانانی که تابحال کواد کوپتر نداشته‌اند با آن سروکار دارند .

سوالاتی مانند:

  • چه کوادکوپتری بخریم ؟
  • کوادکوپتر دوربین دار بخریم یا بدون دوربین ؟
  • چگونه کواد کوپتر انتخاب کنیم ؟
  • بهترین کواد کوپتر کدام است ؟
  • خرید کوادکوپتر دست ساز یا کواد کوپتر آماده پرواز ؟

این‌ها تنها بخشی از سوالاتی است که یک هدایت کننده ربات‌های پرنده می‌تواند مطرح کند . خرید کوادکوپتر معمولا با مشکلاتی همراه است که بخش اعزم این مشکلات را فقط و فقط تجربه تست کوادروتورهای مختلف می‌تواند حل کند . اما واقعا با توجه به یک انتخاب اقتصادی، چقدر می‌شود در خرید کوادکوپتر آزمون و خطا کرد ؟! برای خرید کوادروتور خودسرانه عمل نکنید! ما این تجربه را در اختیار شما قرار خواهیم داد! تیم فنی آی‌پهباد با تجربه پرواز با انواع کوادروتور و مالتی روتور ، آماده مشاوره دادن در زمینه انتخاب کوادکوپتر مناسب و کارا و بهترین انتخاب با کمترین هزینه ممکن برای شما است .

خرید کوادکوپتر دوربین دار

کواد کوپتر دوربین دار از نظر تعدادی بسیار زیادتر از مالتی‌روتورهای دوربیندار تولید شده است و دلیل آن همان تعادل بسیار بالا به نسبت انرژی مصرفی بسیار کم است . در کوادکوپتر دوربین دار شما بندرت شاهد لرزش‌های آنی ناشی از روتور و لرزش تصویر هستید . مخصوصا با وجود گیمبال‌ها این لرزش‌های دوربین در کوادکوپتر دوربین دار به صفر می‌رسند . کوادروتور ها امروزه در صنعت تصویربرداری هوایی یا هلی شات ، نقش اصلی را ایفا می‌کنند و تقریبا 90% تصاویر هوایی موجود در جهان توسط کواد کوپتر های دوربین دار ثبت شده است .

نظر شما برای ما اهمیت دارد . منتظر نظرات مفید شما هستیم ...

کمپین پنجاه هزار نفری آی‌پهباد

کارشناسان و تکنسین‌های آی‌پهباد آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما هستند.

اگر بعنوان یک مخاطب نظر، تجربه یا شنیده‌ای درباره محصول دارید، آن را بنویسید تا دیگران نیز بهره‌مند شوند.

طبق قوانین آی‌پهباد هیچ کامنتی حذف یا سانسور نمی‌شود مگر حاوی کلمات توهین‌آمیز یا نژادپرستی باشد.

    16دی
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی