چگونه طول عمر باتری ليتيوم پليمر را افزايش دهيم؟ حفظ و نگهداری باتری کوادکوپتر

نکاتی برای حفظ و افزایش طول عمر باتری های لیپو در گجت هایی مانند کوادکوپتر، موبایل، دوربین و تمامی وسایلی که از این باتری‌ها تغذیه می‌شوند.
چگونه طول عمر باتری ليتيوم پليمر را افزايش دهيم؟ حفظ و نگهداری باتری کوادکوپتر

حفظ و نگهداری باتری های لیتیوم پلیمر مخصوص کوادکوپتر

یکی از باتری‌های قابل شارژ که در گجت‌هایی مانند کوادکوپتر ، موبایل، لپ تاپ، محصولات بازی و سرگرمی ،... به کار رفته اند، باتری لیتیوم پلیمر Li-Po است. این باتری به دلیل قدرت تخلیه بسیار بالا و وزن پایین و قابلیت شکل پذیری در هر ابعاد و هندسه ای در پهپادها و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می شود. باتری‌های لیتیوم پلیمر، بدلیل ساختار , و مواد اولیه پرهزینه، نسبت به سایر باتری ها گران تر هستند. در صورت استفاده صحیح و رعایت چندی از نکات بسیار ریز و مهم، می توانید عمر باتری خود را تا حد بسیار زیادی افزایش دهید. کارشنان آی پهباد در این مقاله به بحث درباره چگونگی نگهداری و افزایش طول عمر باتری های لیپو خواهند پرداخت.

Lithium Polymer Battery

پیدایش باتری‌های لیپو

در دهه 80 میلادی تحقیقات بسیار سنگین و منسجمی بر روی سلول های لیتیوم یون و لیتیوم فلز صورت پذیرفت. پس از گذشت چندین سال و تکامل تحقیقات، نهایتا این نوع باتری اولین بار توسط شرکت سونی در سال 1991 ساخته و به جهان معرفی شد.

این نوع باتری ها بصورت تک سلول و یا چند سلولی ساخته می شوند. باتری چند سلول یعنی اینکه سلول ها را بصورت سری به همدیگر متصل کنید تا ولتاژ بیشتری را داشته باشیم.

باتری های LiPo ماکزیمم دارای ولتاژ 4.2 هستند و بیش از آن برای سلول بسیار مضر است. این ولتاز در حالت اسمی معادل 3.7V است که همه ما این باتری ها را با این والتاژ سلولی می شنایم. در حالت دیسشارژ یا تخلیه به 3 ولت می رسند که کمتر از آن نیز برای باتری آسیب رسان است.

همانطور که گفتیم سلول ها دارای ولتاژ اسمی 3.7 ولت هستند. بنابراین اگر یک باتری دو سلول بسازیم 7.4V ، سه سلول 11.1V و چهار سلول 14.8V را خواهیم داشت.

باتری لیتیوم پلیمر

ضریب تخلیه باتری Lithium Polymer چیست ؟

این ضریب با یک عدد و حرف C نشان داده می شود و نشان دهنده ی توانایی تخلیه باتری در واحد زمان است. مثلا یک باتری 30C از یک باتری 25C سریع تر می تواند تخلیه شود و این امتیاز را دارد که در زمان مشابه، انرژی بیشتری را آزاد کند.

کوادکوپترها و باتری های لیتیوم پلیمر

از آنجایی که مالتی روتورها و بخصوص کوادکوپترها امروزه همه گیر شده‌اند، باتری آن‌ها نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. باتری کوادکوپترها معمولا از نوع LiPO با عدد C بالاست. یعنی ضریب تخلیه آن‌ها بالا است. در کوادروتورهای معمولا باتری‌هایی با ضریب تخلیه 20C ، 25C و 30C استفاده می‌شود. این باتری‌های مرسوم در مالتی روتورها از تک سلول تا چهار سلول است. برای کوادکوپترهای مبتدی از باتری تک سل استفاده می‌شود. مالتی روتورهای مبتدی/نیمه حرفه‌ای از دو سلول استفاده می‌کنند. Quadcopter های سرعتی از لیتیوم/پلیمر 3Cell و در کوادکوپتر حرفه ای از باتری LiPO چهار سلولی و یا بیشتر استفاده می‌شود.

نکات شارژ، حفظ و نگهداری لیتیوم/پلیمر

یکی از مسائلی که خیلی افراد با آن مشکل دارند، مسئله شارژ باتری ها است. در اینجا ما 7 نکته بسیار مهم برای باتری های لیپو گردآوری کرده ایم که عمل کردن به آنها تاثیر مستقیم بر روی افزایش بازدهی و طول عمر باتری ها می‌گذارد. قبل از هر چیز، اطمینان پیدا کنید که شارژر مناسب باتری را استفاده می کنید. به عنوان مثال شارژر باتری لیپو همانند باتری لیون نیست و باید از شارژر مخصوص به آن استفاده کرد. پس در این مورد سهل انگاری نکنید و از منبع مناسب استفاده کنید.

7 نکته مهم در مورد باتری های لیتیوم پلیمر (لیپو یا LiPo)

  • شارژ تمام باتری های لیپو در 1C

برای شارژ باتری های لیپو باید از میزان 1C استفاده کرد. این ظرفیت شارژ کمی زمان بر است اما بی دردسرترین میزان شارژ است و از گرمایی که باعث آسیب به باتری می رساند، جلوگیری می کند. این میزان شارژ باعث طولانی تر شدن عمر باتری LIPO می شود. همچنین تعادل و توازن پورت شارژر را باعث می شود. به عنوان مثال، شارژ باتری 3400 میلی آمپر ساعت در 1C، شارژ را با میزان شارژ 3.4 آمپر تنظیم می کند.

  • شارژ باتری خود را بیشتر از 1C قرار ندهید مگر اینکه مورد تایید سازنده باشد

باتری های جدید نرخ شارژ بیشتری را دارند و این سبب کم کردن زمان شارژ برای مواقعی که نیاز هست می شود. استفاده از میزان آهسته تر شارژ، باعث افزایش عمر باتری می شود.

  • بلافاصله پس از تخلیه باتری را شارژ نکنید

پس از اتمام انرژی باتری بر اثر استفاده، هرگز بلافاصله آن را به شارژ مجدد نزنید. اکثر کسانی که اشتیاق پرواز با کوادکوپتر و هواپیماهای مدل را دارند، با عجله بسیار زیاد باتری را با دمای بالای ناشی از تخلیه، به شارژر متصل می کنند. اینکار به شدت طول عمر باتری لیپو را کاهش می دهد.

  • استندبای کردن باتری (نگهداری در زمان طولانی)

هرگز باتری را با شارژ کامل به مدت زیاد نگهداری نکنید. و همینطور آن را بمدت طولانی خالی نگاه ندارید. این عامل باعث می شود که سلول قابلیت خود را از دست بدهد و نتواند بصورت بهینه انرژی الکتریکی را در خود ذخیره کند. همچنین قابلیت تخلیه بهینه نیز از بین می رود و در روند تخلیه، دچار مشکل و اختلال خواهد شد.

  • باتری را Over Charge نکنید

هیچگاه اجازه ندهید باتری لیتیوم پلیمر آورشارژ شود. طراحان و سازنده ها برای اینکار وسیله ای به نام بالانسر (Balancer) ساخته اند که پس از فول شدن باتری، جریان الکتریکی جاری به سمت باتری را بصورت خودکار قطع می کند. البته باید توجه داشته باشید که برخی از دستگاه ها با نام بالانسر ارائه می شوند اما صرفا یک Detector یا یک هشدار دهند و نشانگر هستند. بصورتی که مثلا نشان می دهند که باتری کاملا فول شده است تا شما بدانید باید آن را از شارژ جدا کنید.

  • باتری را در یک مکان سرد و خشک نگه دارید

باتری های لیتیوم پلیمر در برابر گرما آسیب می بینید و نگه داری آنها در ماشین و فضای گرم باعث کم شدن از عمرشان می شوند.

بهتر است آنها را در مکان های سرد و خشک قرار دهید یا از یک یخچال برای خنک ماندن بدون اینکه باتری فریز شود استفاده کنید. یادتان باشد که یخچال باید بدون رطوبت باشد و باتری ها در فضای خنک و خشک نگهداری شوند.

  • زمان و تاریخ در باتری لیتیوم پلیمر اهمیت دارد

تاریخ ساخت و زمان در سلول های لیپو بسیار مهم است. هرچقدر از زمان ساخت باتری گذشته باشد، توانایی آن کاهش میابد. بنابراین سعی کنید همیشه از فروشگاه هایی خرید کنید که باتری های جدید زیر یک سال ساخت دارند. این باعث می شود کارایی بیشتری از باتری خود دریافت کنید. ما در آی پهباد این افتخار را داریم که بدلیل حجم بالای سفارشات و بروز شدن مادام اجناس و انبارگردانی های پی در پی، تمامی باتری های بکار رفته در محصولات، بخصوص محصولات پروازی، جدید و بروز بوده و با تضمین سلامت و حداکثر کارایی به مشتریان تحویل خواهند شد.

نکات ایمنی در نگهداری باتری لیتیومی

  • زمانی که باتری در حال شارژ است خانه را ترک نکنید

این مسئله بسیار مهمی در هنگام شارژ باتری است که تقریبا بیشتر افراد آن را نادیده می گیرند. با توجه به این مسئله از بروز حوادث بسیاری جلوگیری خواهد شد. تمام اتفاقات و حوادث مرتبط با باتری که قبلا خوانده اید، برای زمانی بوده که شخصی داخل اتاق نبوده است. اگر مجبور به ترک خانه شدید، شارژ باتری را قطع و از شارژر جدا کنید؛ بعد از بازگشت روند شارژ را تکمیل کنید.

  • در فضای شارژ باتری یک ردیاب تشخیص دود تعبیه کنید

اگر سر و کارتان با باتری های لیتیوم پلیمر زیاد است و تعداد زیادی از آن ها را در خانه یا محلتان نگهداری می کنید، حتما آنجا را به سنسورهای تشخیص دود و حرارت مجهز کنید تا در مواقع خطرات احتمالی شما را آگاه کند.

  • باتری باد کرده را شارژ نکنید

هرگز باتری هایی را که بیش از حد ورم کرده اند را شارژ نکنید. احتمال انفجار آن ها مخصوصا در حالت Over-Charge وجود دارد. سعی کنید آن باتری را دور انداخته و سلول دیگری تهیه فرمایید.

خرید باتری اورجینال کوادکوپتر

باتری‌های کوادکوپتر بدلیل اینکه این محصولات در هنگام پرواز باید سیستم برق‌رسانی بسیار ایمنی داشته باشند، بسیار مورد اهمیت هستند و انتخاب و خرید باتری کوادکوپتر بصورت اورجینال یکی از مهم‌ترین عوامل حفظ و نگهداری این ربات‌های پرنده و انواع Drone است. در فروشگاه آی‌پهباد می‌توانید با ضمانت اصالت کالا و مهلت تست، باتری کوادکوپتر را بصورت اورجینال و اصلی تهیه فرمایید تا با ایمنی بیشتر پهپاد خود را به پرواز درآورید.

با پیروی و عمل به این نکات، عمر باتری خود را افزایش دهید. با شارژ صحیح، بسته شما همیشه تازه و جدید به نظر خواهید رسید و در زمان پروازتان با کوادکوپتر و وسایل آرسی همیشه آنگونه خواهد بود که انتظار دارید.

ارسال نظر

کمپین پنجاه هزار نفری آی‌پهباد

کارشناسان و تکنسین‌های آی‌پهباد آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما هستند.

اگر بعنوان یک مخاطب نظر، تجربه یا شنیده‌ای درباره محصول دارید، آن را بنویسید تا دیگران نیز بهره‌مند شوند.

طبق قوانین آی‌پهباد هیچ کامنتی حذف یا سانسور نمی‌شود مگر حاوی کلمات توهین‌آمیز یا نژادپرستی باشد.

    9آبان
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی