آموزش تعمیر کوادکوپتر اسپارک

حتما تابحال متوجه شده‌اید که در مالتی‌روتور ها تعمیرات و قطعات یدکی، یکی از واجبات این حوزه است. یکی از Drone هایی که بسیار در معرض خطر است، کوادکوپتر اسپارک محصول DJI است که بعلت سرعت بالا و تجربه کم هدایتگر، بسیار صدمه پذیر می‌باشد.
آموزش تعمیر کوادکوپتر اسپارک

چگونه کواد کوپتر DJI Spark را تعمیر کنیم ؟

تعمیرات همیشه یکی از بخش‌های مهم در نگهداری مالتی روتورها بوده و هست. کوادکوپتر کوچک اسپارک با داشتن سرعتی بالا (مخصوصا در حالت Sport Mode) همیشه در معرض خطر تصادفات و کرش است. عامل دیگری که باعث می‌شود آمار تصادفات این Drone دوست داشتنی بالاتر از محصولات دیگر DJI باشد، این است که طرفداران DJI معمولا برای شروع کار با کوادکوپتر، اسپارک را انتخاب می‌کنند. بدیهی است که قابلیت بالا و قیمت کم این کوادروتور نقش بسزایی در این تصمیم گیری دارد.

در این مطلب سعی داریم تا آموز‌ش‌های تعمیرات کوادکوپتر اسپارک را بصورت توضیحی و تصویر ویدیویی در اختیار شما قرار دهیم.

آموزش تعویض موتور

معمولا در اکثر تصادفات اسپارک، حتی کرش های جزیی ، اولین اتفاقی که برای موتور شایع است، کج شدن شفت یا محور مرکزی DJI Spark است. این اتفاق می‌تواند منجر به گیج شدن پرنده شود. متاسفانه هسته مرکزی روتورهای ایپترک نسبت به دیگر محصولات DJI از استحکام کمتری برخوردار هستند و همین عامل باعث شده تا در کوچکترین تصادف ها نیز، موتورهای اسپارک دچار مشکل شوند. حساسیت انجام این تعمیر خیلی بالا نیست اما بدون داشتن دانش اولیه الکترونیک این کار را انجام ندهید.

یادآور می‌شویم اگر رنگ سیم‌های روتوری که در دست دارید، با روتور آسیب دیده یکسان نیست، نشان دهنده این است که جهت چرخ دو روتور همسان نیست. داما جای نگرانی نیست و می‌توانید از آن موتور استفاده کنید. در موتورهای براشلس اگر جای سیم‌های مثبت و منفی را عوض کنید، جهت حرکت موتور هم برعکس می‌شود. با توجه به این موضوع می‌توانید براحتی از هر دو موتور راستگرد و چپگرد اسپارک برای هرکدام از پوزیشن ها استفاده کنید.

Θ توجه : هرگز از موتورهای متفرقه برای این مالتی روتورهای حساس استفاده نکنید. به یکسان بودن شماره موتور و همچنین KV خروجی آن اکتفا نکنید. زیرا کوچکترین اختلال در سیستم‌های انرژی کوادکوپتر، می‌تواند منجر به سقوط Drone شود و خسارتی بیشتر از یک موتور به پرنده وارد سازد.


آموزش تعویض پوسته و بدنه کوادکوپتر اسپارک

یکی دیگر از اتفاقات و خسارات اساسی و دردسر ساز برای کواد کوپتر اسپارک ، آسیب دیدن پوسته اصلی است. در کوادروتورهای دیگر بدلیل داشتن فضای باز و فشرده نبودن تجهیزات، شکستن پوسته و تعویض آن کار خیلی مشکلی نیست. اما در DJI Spark بعلت فضای کم و فشرده بودن فلایت کنترل، GPS، گیمبال، اسپید کنترل و سیم کشی داخلی ، تعویض پوسته جزو مشکل‌ترین بخش‌های تعمیر آن است.

آسیب دیدگی پوسته اسپارک معمولا بصورت شکستن بازو و جدا شدن موتورها صورت میگیرد. خیلی‌ها برای تعمیر و بازسازی آن از چسن‌های خیلی قوی استفاده می‌کنند. آی‌پهباد اصلا پیشنهاد نمیکند که پوسته را بچسبانید. حتی اگر پازل هر دو قسمت جدا شده با هم کاملا جفت شوند باز هم ترجیحا از چچسب استفاده نکنید. پس از چندین پرواز متوالی و جلب اعتماد شما به چسب بازو، اصلا متوجه لق شدن آن نخواهید شد. جالب است بدانید که تنش‌های ناشی از چهار روتور به تمامی قسمت‌های پوسته وارد می‌شود و در طول زمان می‌تواند لغزش‌هایی را در قسمت تعمیری ایجاد کند. بنابراین درصورت شکستن پوسته کواد کوپتر اسپارک، همیشه اولین گزینه انتخابی شما، تعویض پوسته باشد.

آموزش تعویض گیمبال و دوربین

گیمبال و دوربین اسپارک از دیگر قسمت‌های آسیب پذیر این کوادروتور دوست داشتنی است که معمولا در تصادفات کمتر دیده می‌شود که آسیب ببینند. اما بطور کلی شما می‌توانید برای محافظت بیشتر از این قسمت از لوازم جانبی کوادکوپتر اسپارک مانند هود لنز و محافظ دوربین اسپارک استفاده کنید. این دو محصول هردو قابل تهیه از وبسایت آی‌پهباد می‌باشند.

تعویض چیپ های آماده اسپارک مانند GPS

تعویض Chipset ها و واحدهای آماده بسیار ساده است. می‌توانید با دانش جزیی در این قبیل تعمیرات کاملا موفق عمل کنید.


تعمیرات ریموت کنترل اسپارک

همانطور که می‌دانید، تعمیرات وسایل الکترونیکی بخصوص مالتی روتو بسیار گسترده است. بنابراین در این بخش قصد داریم پرکاربردترین مشکلات را مطرح کنیم و راه حل آن‌ها را برای شما ارائه دهیم. مشکلاتی از قبیل ست نشدن ریموت کنترل، آپدیت نشدن، اختلال در شناختن پرنده.

برگرداندن ریموت کنترل اسپارک به تنظیمات کارخانه

بهترین روش Reset Factory یا همان بازگرداندن به حالت کارخانه در کوادکوپتر اسپارک بصورت باز کردن ریموت و فشردن دکمه ریست فکتوری است. انجام دادن این کار بسیار ساده است و با کمی دقت می‌توانید براحتی آن را انجام دهید. برای این کار ابتدا پیچ های پوسته پشت پایه موبایل ریموت کنترل اسپارک را باز کرده و با ظرافت آن را جدا کنید. سپس طبق ویدیو زیر دکمه تاچ را با نوک پیچ گوشتی فشار داده تا تنظیمات ریموت کنترل به حالت کارخانه برگردد.

در فیلم آموزشی زیر براحتی می‌توانید این مرحله را مشاهده کنید و در خانه انجام دهید:

ارسال نظر

کمپین پنجاه هزار نفری آی‌پهباد

کارشناسان و تکنسین‌های آی‌پهباد آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما هستند.

اگر بعنوان یک مخاطب نظر، تجربه یا شنیده‌ای درباره محصول دارید، آن را بنویسید تا دیگران نیز بهره‌مند شوند.

طبق قوانین آی‌پهباد هیچ کامنتی حذف یا سانسور نمی‌شود مگر حاوی کلمات توهین‌آمیز یا نژادپرستی باشد.

    7فروردین
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی