آموزش کار با کوادکوپتر Mavic Air 2

آموزش کار با کوادکوپتر Mavic Air 2

آموزش و راهنمای هلی شات مویک ایر ۲

هلی شات مویک ایر ۲ محصول جنجالی DJI در سال ۲۰۲۰ است که افرادی که آن را تهیه کرده‌اند، اغلب با تمامی کارایی‌های آن آشنا نیستند. این مقاله  شامل آموزش گام به گام کار با پهپاد Mavic Air 2 را همراه توضیحات تکنسین پرواز و ویدیوهای طبقه‌بندی شده است. کوادکوپتر مویک ایر ۲ دارای تعقیب سوژه، سنسور عدم برخورد با موانع، کیفیت تصویربرداری 4K، ارسال تصویر 10km و بورد رادیویی 18km است که نسبت به محصول پیشین (مویک مینی) تفاوت‌های بسزایی کرده است.

Θ دقت داشته باشید که حتما لازم نیست تا بورد 10 یا 18 کیلومتر پهپاد خود را دور کنید. بطور کلی برای تصویربرداری هوایی فاصله مورد نیاز معمولا بین 10 تا 100 متر است و هرچقدر بیشتر کوادکوپتر را دور کنید، خیلی در تصویربرداری شما تاثیر زیادی نخواهد داشت. مگر اینکه بطور کلی بخواهید مسافت‌پیمایی کنید که در اینصورت موضوع کاملا متفاوت خواهد بود.

جعبه گشایی و شارژ کردن اولیه و نصب ملخ

پس از جعبه‌گشایی DJI Mavic Air 2 نیاز به شارژ کردن باتری‌های Drone و باتری رادیوی کنترلر است. این تفکر اشتباه همواره از قدیم وجود دارد که شارژ اولیه مثلا باید 10 ساعت یا 16 ساعت باشد. و باید بگوییم که این روش کاملا غلط است و در باتری‌های لیتیوم-پلیمر و لیتیوم-یون، شارژ باتری باید تا وقتی باشد که باتری فول شود. با توجه به چراغ‌های روی باتری مویک ایر ۲ هنگامی باتری را شارژ می‌کنید کاملا متوجه خواهید شد که باتری فول شده است. پس از آن باتری قابل استفاده بوده و هرگز باتری پهپاد را ساعت‌ها بر روی هاب شارژر قرار ندهید.

ملخ‌های مویک ایر ۲ نیز مانند هر کوادکوپتر دیگری به دو نوع CW و CCW تقسیم می‌شوند که با هوشمند طراحی DJI شما نمی‌توانید ملخ‌ها را اشتباه نصب کنید. در واقع ملخی که نشان سفید دارد فقط بر روی موتوری نصب می‌شود که نشان سفید دارد و ملخ دیگر نیز فقط بر روی موتور بی‌نشان امکان نصب دارد.

نصب محافظ ملخ Mavic Air 2

محافظ ملخ Mavic Air 2 با ساختاری شبیه به تمامی سری‌های مویک ساخته شده است. این محافظ ملخ‌ها براحتی به همدیگر متصل می‌شوند و خیلی ساده با چهار قفل فشاری به بازو فیکس می‌شود. دقت داشته باشید ترجیحا هنگامی از محافظ استفاده کنید که می‌خواهید در ارتفاع پایین پرواز کنید. اگر قصد پرواز بلند و بورد بالا را دارید، می‌توانید محافظ ملخ‌ها را باز کنید تا وزن کوادکوپتر سبک‌تر شود و قدرت مانور بیشتری داشته باشید.

ست کردن رادیو کنترلر با پهپاد مویک ایر 2

اگر پهپاد مویک ایر 2 را روشن کردید و مشاهده کردید که چراغ‌های چشمک زن به زنگ زرد درآمده است، معنی آن این است که ریموت کنترلر با پرنده ست نیست. برای ست کردن ریموت کنترل Mavic Air 2 دو روش وجود دارد که بترتیب توضیح خواهیم داد.

  • روش اول: ست کردن با استفاده از اپلیکیشن DJI Fly

برای ست کردن رادیو کنترل به Drone با استفاده از اپلیکیشن، ابتدا هلی شات را روشن کنید و سپس موبایل خود را به ریموت متصل کرده و سپس اپلیکیشن DJI Fly را اجزا کنید. دکمه‌ی Connect to Aircraft را در اپلیکشن بزنید. سپس در قسمت بالا-راست، دکمه‌س Setting که لوگوی آن سه نقطه است را لمس کنید و پس از آن به سرپرونده‌ی Control بروید و در انتها دکمه‌ی Connect to Aircraft را بزنید. پس از آن ریموت کنترل شروع به بوق زدن می‌کند و در این هنگام دکمه‌ی بالای پرنده (دکمه‌ی پاور باتری) را به مدت ۴ ثانیه نگاه دارید تا صدای بوف پرنده را نیز بشنوید. در این هنگام ریموت و پهپاد در حال سینک شدن با یکدیگر هستند و پس از مدت کوتاهی پیام موفقیت‌آمیز این کار را بر روی صفحه نمایش موبایل خواهید دید.

  • روش دوم: ست کردن با دکمه‌های ترکیبی رادیو کنترلر

در این روش احتیاجی به اجرای اپلیکیشن نیست و فقط با دکمه‌های رادیو کنترلر و دکمه‌ی روی هلی شات انجام می‌شود. کافیست سه دکمه‌ی ریموت کنترل (دکمه تعویض عکس و فیلم، دکمه Fn و دکمه رکورد) را همزمان برای یک ثانیه نگاه دارید تا ریموت کنترلر شروع به بوق زدن کند و سپس مانند روش قبلی دکمه‌ی روی پهپاد را برای ۴ ثانیه نگاه دارید. پس از آن رادیو و پرنده یکدیگر را پیدا خواهند کرد و بوق زدن متوقف خواهد شد. برای درک بهتر ویدیوی آموزشی زیر را مشاهده نمایید.

آپدیت و بروز رسانی Firmware

بروزرسانی مویک ایر ۲ با دو روش انجام می‌شود. روش اول با استفاده از اپلیکیشن DJI Fly و روش دوم با استفاده از نرم‌افزار DJI Assistant 2 که باید از وبسایت رسمی DJI دانلود شود و با کامپیوتر انجام خواهد شد.

دقت داشته باشید که در هر دو روش حتما باتری‌های پرنده و ریموت کنترلر باید بالاتر از ۴۰% شارژ داشته باشند و حتما از یک اینترنت خوب و بدون قطع شدن استفاده نمایید.

  • روش اول: بروزرسانی با اپلیکیشن DJI Fly

در این روش که بسیار ساده و مرسوم است ابتدا ریموت کنترل و هلی شات را روشن کنید. مطمئن شوید که هردو با یکدیگر کانکت هستند. همینطور از اتصال گوشی موبایل به اینترنت نیز مطمئن شوید. سپس اپلیکیشن DJI Fly را اجرا کرده و در همان ابتدا شاهد پیام New Mavic Air 2 firmware update available خواهید بود که در کنار ان گزینه‌ی Update بصورت فعال و کلیک پذیر است. آپدیت را لمس کنید و منتظر بمانید تا مراحل دانلود و نصب تمام شود. تمامی مراحل بصورت خودکار انجام خواهد شد و در انتها پهپاد ریست می‌شود که نشان از بروزرسانی موفق آن است.

  • روش دوم: آپدیت با نرم‌افزار DJI Assistant 2

پس از دانلود و نصب اپلیکیشن DJI Assistant 2 از سایت رسمی دی‌جی‌آی، هلی شات را با کابل USB به PC متصل کنید و برنامه را اجرا کنید. با اکانت دی‌جی‌آی خود وارد شوید و به Mavic Air 2 متصل شوید. در سمت چپ گزینه‌ی Firware Update را کلیک کنید و جدیدترین نسخه‌ی فعال را برای آپدیت کردن انتخاب کنید. دکمه‌ی Start Update را بزنید و منتظر بمانید تا مراحل تمام شود سپس پرنده ریست می‌شود و این به این معناست که آپدیت موفقیت‌آمیز بوده است.

حال نوبت به آپدیت ریموت کنترل مویک ایر ۲ است که دقیقا شبیه به مراحل آپدیت پرنده است. با این تفاوت که اینبار رادیو را با کابل یواس‌بی به کامپیوتر متصل می‌کنید و کاملا شبیه به همان مراحل اقدام به بروزرسانی خواهید کرد.

ریموت کنترل کوادکوپتر حرفه ای Mavic Air 2 و آموزش کار با آن

در ویدیوی زیر براحتی می‌توانید نحوه کارکرده رادیو کنترل مویک ایر ۲ را مشاهده نمایید. ویدیوی کاملا گویا و روان توضیح داده شده و با چندین بار مشاهده‌ِ آن می‌توانید اشراف کامل نسبت به هدایت‌پذیری و تصویربرداری با کوادکوپتر حرفه ای DJI Mavic Air 2 پیدا کنید.

تجربه‌ی اولین پرواز با مویک ایر ۲

ابتدا ملخ‌ها را نصب کنید و دقت کنید که ملخ مربوط به هر موتور را بر روی آن قرار دهید. ملخ با علامت سفید باید بر روی موتور با علامت سفید قرار گیرد و ملخ بدون علامت بر روی موتور مربوطه. اگر دیدید که ملخ بر روی موتور نصب نمی‌شود یقینا مربوط به آن نیست و ان ملخ را بر روی موتور کناری نصب نمایید. محافظ گیمبال را قبل از پرواز جدا کنید تا دوربین بتواند آزادانه حرکت کند. اپلیکیشن DJI Fly را اجرا کنید و دکمه‌ی Go Fly را بزنید و هلی شات را به پرواز درآورید.

  • بازگشت خودکار

در اپلیکیشن در قسمت Safety گزینه‌ی Auto RTH Altitude برای تعیین ارتفاع پهپاد در هنگام بازگشت خودکار است. اگر در شهر و یا جنگل هستید آن را بالای ۶۰ متر انتخاب کنید.

  • دکمه‌ی Fn

دکمه‌ی Fn یک Shortcut دوگانه است که می‌توانید برای این دکمه بصورت دلخواه یک عملیات تعریف کنید. عملیاتی که بصورت پیشفرض بر روی آن تعریف شده است برای تک کلیک روشن شدن چراغ LED زیر پهپاد و برای دابل کلیک ریست کردتن گیمبال است. می‌توانید عملکرد آن را به ورود به قسمت Control در اپلیکیشن تغییر دهید.

  • دکمه‌ی سویچ فیلم و عکس

برای تصویربرداری با استفاده از دکمه‌ی بالا-راست بر روی ریموت کنترل می‌توانید هلی شات را به حالت عکاسی و یا فیلمبرداری تغییر دهید. و برای عکس گرفتن و یا فیلمبرداری با استفاده از دکمه‌ی فوقانی که با انگشت اشاره‌ی راست آن را لمس می‌کنید، می‌توانید ویدیو و عکس خو را ثبت نمایید.

  • اسکرول دوربین و تغییر زاویه گیمبال

در قسمت بالا-چپ ریموت کنترل می‌توانید اسکرول گیمبال را با انگشت اشاره‌ی دست چپ لمس کنید که برای تغییر زاویه دوربین (Tilt) استفاده می‌شود. سرعت این تغییر زاویه‌ای دوربین Mavic Air 2 را می‌توانید از طریق اپلیکیشن در قسمت تنظیمات دوربین تغییر دهید.

تصویربرداری و استفاده از مودهای هوشمند کوادکوپتر Mavic Air 2

شسیشسیشسی

QuickShots و تصویربرداری هوشمند و جذاب

برای استفاده از QuickShots در مویک ایر ۲ ابتدا مود پروازی را روی حالت نرمال قرار دهید و هلی شات را بصورت عادی به پرواز درآورید. دکمه‌ی Shooting Mode را در سمت راست تصویر کلیک کنید تا منوی مودها باز شود و پس از آن QuickShots را انتخاب کنید. هرکدام از گزینه‌ها را می‌توانید استفاده کنید و سپس میزان فاصله گرفتن پهپاد را در ستون سمت چپ انتخاب کنید. محوریت سوژه مورد نظر را انتخاب کرده و با فشردن دکمه‌ی Start عملیات تصویربرداری هوشمند را آغاز کنید. پس از اتمام، هلی شات بصورت خودکار به محل اولیه که نزدیک شماست باز خواهد گشت. نکته‌ی قابل توجه اینجاست که برای تصویربرداری با مودهای QuickShots نیازی به کلیک دکمه‌ی تصویربرداری نیست و با آغاز این نوع تصویربرداری‌ها، هلی شات بصورت خودکار تصویربرداری می‌کند.

  • Dronie

با استفاده از مود تصویربرداری Dronie پهپاد در راستای یک خط مستقیم هم از شما دور می‌شود و هم ارتفاع می‌گیرد. این نوع تصویربرداری را با کمی مهارت خلبانی و تسلط نسبی می‌توانید بصورت دستی نیز انجام دهید.

  • Rocket

این مود نیز کمی شبیه به مود Dronie است با این تفاوت که پهپاد بصورت عمودی از شما تصویربرداری می‌کند و از سطح زمین ارتفاع می‌گیرد و بصورت همزمان و هوشمند زاویه دوربین به زمین عمود می‌شود.

  • Circle

این مود پروازی هم همان حالت دایره‌ای به دور سوژه است که معمولا مورد علاقه‌ی طبیعت‌گردها است. با استفاده از Circle Mode پهپاد شروع به تصویربرداری دایره‌ای دور سوژه خواهد کرد.

  • Helix

مود تصویربرداری Helix ترکیبی از Dronie و Circle است که همزمان هم حرکت دایره‌ای انجام می‌دهد و هم از سوژه دور می‌شود تا جزییات بیشتری را ثبت کند. این مود نیز برای گردشگرها و علاقمندان به طبیعت بسیار جذاب و دوست‌داشتنی است.

    • Boomerang

    مود کوئیک‌شات بومرنگ هم کمی مانند Helix است با این تفاوت که در هیلکس پهپاد فقط دور میشد اما در حالت Boomerang علاوه بر حرکت دایره‌ای، کوادکوپتر هم دور می‌شود و هم نزدیک می‌شود تا یک تصویر فوتوژنیک جذاب را ثبت کنید. 

    • Asteriod

    این مود هم همانطور که از اسمش پیداست حالت فضانوردی دارد و هنگامی که هلی شات از شما دور می‌شود، تصویر به یک پانورامای دیجیتالی تبدیل خواهد شد و شبیه به دور شدن از کره‌ی زمین می‌شود.

    • Playback & Sharing Media

    ویدیوهایی که با هرکدام از حالات QuickShot ثبت کردید را می‌توانید براحتی در فضای مجازی شیر کنید. در انتهای ویدیوی آموزشی، نحوه‌ی منتشر کردن و اشتراک‌گذاری ساده ویدیوهای کوادکوپتر مویک ایر ۲ را توضیح داده است.

    آموزش تعقیب سوژه و هایپرلپس با مویک ایر 2

    مود پروازی‌ای که تقریبا همگان از استفاده از آن لذت می‌برند. قابلیت تعقیب سوژه یا فالو مود که اصطلاحا به آن فالو می یا Follow Me نیز گفته می‌شود. این مد پروازی نیز به سادگی کوئیک‌شات‌ها قابل اجراست. با مشاهده ویدیوی بعدی با طرز کار آن آشنا خواهید شد.

    • FocusTrack

    این گزینه در حالتی استفاده می‌شود که شما سوژه مورد نظر را انتخاب کرده‌اید و پس از آن پهپاد را می‌توانید حرکت دهید و هلی شات بصورت خودکار بر روی سوژه فوکس می‌کند و آن را از دست نخواهد داد.

    • HyperLapse

    تصویربرداری هایپرلپس معرف حضورتان هست. این مود نیز با استفاده از دکمه‌ی Shooting Mode قابل انتخاب است و بسادگی مانند تمامی مودهای پروازی دیگر قابل اجراست. در ویدیوی زیر آموزش هایپرلپس مویک ایر ۲ را خواهید دید.

    استفاده از فیلترهای لنز برای تصویربرداران حرفه‌ای

    استفاده از فیلترهای تصویربرداری در عکاسی و فیلمبرداری بسیار کاربردی است. این اولین بار است که کمپانی DJI بر روی محصول خود در نسخه‌ی کمبو، این نوع فیلترها را ارایه می‌دهد. با استفاده از این فیلترها که براحتی نصب می‌شوند، می‌توانید عکس‌های سرعت پایین یا با شاتر باز را بصورت هوایی تجربه کنید.

    خرید هلی شات DJI Mavic Air 2 از آی‌پهباد

    هلی شات مویک ایر ۲ یکی از پهپادهای بروز و هوشمند در سال ۲۰۲۰ است. هلی شات DJI Mavic Air 2 یک پرنده‌ی حرفه‌ای با کیفیت دوربین بسیار عالی و بورد مناسب، یکی از گزینه‌های انتخابی برای افرادی است که به سفر و ورزش‌های پر هیجان و همچنین طبیعت‌گردی علاقمند هستند. فروشگاه iPahbad ارایه دهنده‌ی محصولات پروازی و کنترلی و همچنین لوازم تصویربرداری هوایی، این Drone را به همراه خدمات پس از فروش و ضمانت سلامت و اصالت کالا ارایه می‌کند. همچنین شما می‌توانید با تهیه این محصول از فروشگاه آی‌پهباد، با آسودگی از موجودی لوازم و قطعات یدکی مصرفی، پرواز کنید. بطور کلی در مالتی‌روتورها و انواع کوادکوپتر، ارایه خدمات پس از فروش یکی از پر اهمیت‌ترین موارد است.

    قطعات یدکی مویک ایر ۲

    قطعات یدکی جانبی Mavic Air 2 را می‌توانید با ضمانت سلامت و اصالت کالا از فروشگاه آی‌پهباد تهیه فرمایید. کلیه قطعات یدکی اورجینال و همینطور لوازم جانبی و مکمل پهپاد Mavic Air 2 قابل سفارش در iPahbad می‌باشد و همینطور تعمیرات تخصصی این پهپاد نیز توسط تکنسین‌های خبره شامل متخصصین رباتیک هوایی، مکانیک و الکترونیک انجام خواهد گرفت. در صورت وجود هرگونه سوال می‌توانید از طریق تماس با مجموعه و یا از طریق واتس‌اپ با آی‌پهباد ارتباط بگیرید.

    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)

    کمپین پنجاه هزار نفری آی‌پهباد

    کارشناسان و تکنسین‌های آی‌پهباد آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما هستند.

    اگر بعنوان یک مخاطب نظر، تجربه یا شنیده‌ای درباره محصول دارید، آن را بنویسید تا دیگران نیز بهره‌مند شوند.

    طبق قوانین آی‌پهباد هیچ کامنتی حذف یا سانسور نمی‌شود مگر حاوی کلمات توهین‌آمیز یا نژادپرستی باشد.

      19تیر
      اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی